tisdag 3 maj 2016

Phuket

Vi åker på semester FRÅN Lanta... Man ska väl åka på semester TILL Lanta?
Ja, men inte om man bor här, då behöver man miljöombyte ibland och framförallt vill man komma till ett ställe som inte är så mycket "på landet". Man behöver lite stad och civilisation ibland :). Så för att få det tog vi oss förra helgen till Phuket.

Vi bodde första två nätterna på Horizon på södra Karon. Gillade mottagandet 😃.

Gillade förresten allt. Det fanns ett toppenbra gym, frukosten var god (förutom att det bara fanns marmelad som pålägg), personalen var trevlig, det var gratis transport till patong beach, rummet var bra och vi fick två extrasängar, en till varje barn. Vårt rum är det längst ner till vänster. Utsikten var mot...

...den här poolen.

Det var den övre poolen. Det fanns en större pool ett etage ner. Så poolområdet var verkligen topp! Det enda som fanns att klaga på var kanske att vattnet var lite väl varmt ;).
Horizon är ett hotell som vi sannolikt kommer att välja igen och som jag verkligen kan rekommendera. Vill man inte resa på egen hand och boka själv, så tror jag att Fritidsresor har hotellet i sitt program. Det låg nämligen en fritidsresorkatalog i receptionen.

Vi bodde som jag sa precis i slutet av Karon, så det var bara ett par hundra meter att gå till Dinopark på Kata.
Dinopark är en minigolfbana som är uppbyggd som ett dinosaurielandskap.

Det var faktiskt riktigt kul att gå runt i parken och att spela minigolf och jag brukar verkligen inte gilla minigolf. :)

En läskig t-Rex kikade upp bland buskarna.

Den var ganska stor...

Det var en 18 hålsbana, så det tog ett tag att gå runt. Jag kan lova att vi var så svettiga, att tröjorna gick att vrida ur när vi var klara. Saknade faktiskt ett ställe att köpa vatten eller läsk på runt banan. Det hade räckt med en läskmaskin. För man blev som sagt både svettig och törstig. Efter en hård kamp, stod David som segrare och jag kom god tvåa.

Line fick lite skavsår och blev trött när vi skulle gå till stranden, så hon tog lift.

Här tar vi en shake/öl/läsk nere vid Katastranden. Hade inte varit där tidigare, så det var kul att se. Men stränderna hemma på Lanta slår definitivt stränderna på Phuket.

Efter två dagar med bad drog vi in tillC entral festival i Phuket Town. Det är ett stort köpcentra med allt från H&M till McD och välfyllda mataffärer.
Här är matbutikens müssli/flinghylla. Det kändes som att den var flera kilometer.

Vi hade planerat att shoppa en del, men det blev inte så mycket. Line behövde nya bikinis och trosor, så det blev det. Sedan blev det lite småsaker bland annat fyllde vi på tvållagret inför nästa säsong. Det är svårt att få tag på tvål här som inte innehåller ingredienser som bleker huden (whitening), så det är lika bra att shoppa på sig bra produkter utan blekmedel när man hittar.
Köpte även lite livsmedel såklart, till exempel den här godingen som vi ska ha nästa gång vi festar loss på tacos.

I Phuket Town bodde vi på ett enkelt men fräscht hotell som heter Sino Imperial. Kändes lite väl mycket 80-tal i korridoren på kvällen bara ;)

Såklart käkade vi på McD två gånger på 1,5 dagar, men sista kvällen käkade vi pasta på det här stället.

Det var verkligen hallelulja. Har aldrig njutit så av en pastasallad med pesto förut. Den smakade italienskt, på riktigt och tiramisun jag åt till efterrätt, var enligt mig helt perfekt. Även David och barnen åt gott. Davids spenat och ricottafyllda ravioli smakade finfint!

Vi käkade på wine tillsammans med Jonas, Sahra och Hampus. Det var vår sista middag tillsammans för den här säsongen, eftersom dom flög vidare från Phuket mot Sverige ( med ett par stopp på vägen).
Men det är tur att vi ses nästa säsong igen!
Hampus 4 år och Alvin 13 år kommer nog att sakna varandra. Dom kommer väldigt bra överens och är nästan som syskon :).

Även om jag hade tagit ledigt ett par dagar från jobbet, så kändes det som att tiden gick på tok för fort.

På vägen till Phuket delade vi taxi med Jonas och Sahra, men på vägen hem tog vi färjan. Färjan är lite snabbare och aningen billigare för oss fyra, men ibland har man oturen att hamna på en båt som känns som att den har passerat "bäst före datumet" för länge sedan.
Vi hade tur första biten mellan Phuket och PhiPhi. Den färjan var ganska fräsch och hade AC, men färjan mellan PhiPhi och Lanta var det skrotigaste jag åkt med...
Enda sättet att få lite luft, var att öppna fönstrena. Eller man behövde inte ens öppna, för det fanns inte passande glas i alla fönster. Fönstret i mitten av bilden här nedanför hade tappat en ruta. Då hade någon löst problemet genom att ställa för en plastbit i ett något smalare format än ursprunget. I och för sig var det ju praktiskt för oss, eftersom det gav det genomdrag på båda sidor av plastbiten. Gissar att det dock är mindre praktiskt om det är stora vågor, eller om det regnar.

Just det glömde ju att det även famns en rostig gammal fastbunden fläkt som snurrade för fullt utan att blåsa runt luften.

Det enda som var fräscht på färjan var dom rosa och blå flytvästarna som låg i en enorm hög bakom David. Som tur var behövde vi inte använda dom, utan vi tog oss tillbaka till Lanta.

Väl hemma var det bara att ladda om för tre arbetsdagar. Det gick riktigt bra. Alla arbetsveckor borde vara tredagarsveckor :).