måndag 23 juni 2014

varför?

Första frågan att besvara är kanske varför vi åker...
Jag har fått jobb på Sanuk, en svensk skola, på Koh Lanta. 
Idén till att söka jobb i Thailand föddes i julas när vi var på semester på Koh Lanta. Redan när vi var där, började vi drömma om och fundera kring vilka möjligheter det fanns att få spendera en längre tid på denna fantastiskt härliga ö. Som vanligt när jag vill ta reda på något åkte telefonen och google fram. Jag googlade fram att det fanns två skolor på ön, Sanuk och Lilla Svenska skolan. På båda sidorna fanns adresser för läraransökningar och diverse annan information, bland annat kunde man läsa att det varje år kommer in mellan fyra och femhundra ansökningar. Kunde aldrig drömma då om att lilla jag skulle få en tjänst, jag har ju aldrig ens skrivit en ansökan och ett CV. Hur skulle jag kunna sticka ut i mängden bland alla ansökningar? Men tydligen stack det brev som tog halva sportlovet att författa ut, för jag blev kallad på intervju till båda skolorna. Bara det var en egoboost som heter duga!

I mitten av maj var jag på första intervjun, för tjänst på Sanuk. Intervjun kändes jättebra, men man vet ju aldrig om det är en sån som mig dom söker. Efter intervjun kollade jag nog mejlen trettio gånger om dagen, för att se om jag fått något besked. Var ganska nervös, men det kändes ändå bra att veta att jag hade en chans till.

och så... en galet varm torsdageftermiddag när jag satt med fötterna på skrivbordet på jobbet och gick igenom dagens sista lektion för mig själv ringde telefonen med ett okänt nummer. Det var Nina, som är rektor på Sanuk. Jag blev ganska chockad när det var hon och än mer chockad när hon frågade om jag "ville fortsätta svettas i höst", eftersom dom gärna ville att jag skulle komma och jobba på Sanuk.
Jag som aldrig brukar ha svårt att prata fick tunghäfta, men jag fick väl fram att jag återkommer senare. Jag skulle dessutom på den andra intervjun följande söndag, Jag ringde David och vi kom snabbt överens om att jag skulle tacka ja!!! Det var ju trots allt Sanuk som var mitt förstahandsval av flera olika anledningar.
Vi hade redan bokat resa och hotell till Stockholm den helgen, så jag skulle kunna gå på den andra intervjun, men eftersom jag redan fått ett jobb, tackade jag nej till intervjun. Helgen förvandlades alltså snabbt från en planerad intervjuhelg till en skön slapparhelg som vi firade med bland annat med bubbel och skärgårdsbesök.

                                        David och jag solar i skärgården. 

Berättar mer en annan dag, för jag har MYCKET att berätta!
Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar