fredag 1 april 2016

utflyktstips

Tänkte tipsa om ett par trevliga utflykter och några andra roliga små saker vi har gjort under påsklovet och som man kan sysselsätta sig med här på Lanta.  
Det är både saker man gör på egen hand och en organiserad tur. 

På egen hand! 
Vi har ju moped, så vi transporterar oss med den när vi ska någonstans, men det går ju lika bra att bara hoppa på en tuktuk om man inte har moped. 

1. 
Vet att jag tipsade om det redan förra året, men jag gör det igen :). Har ni några timmar över, så åk på en tur till Butterfly garden. 
Det ligger på öns östra sida. Åker man från Longbeach är det bäst att åka "elefantvägen" rakt över ön. När man kommer till T-korsningen ligger det ca 200m åt vänster. Det är skyltat i korsningen. 

Av namnet kan man ju tro att det bara finns fjärilar där, men det är FEL :). När vi åker dit med elever från skolan kallar vi det för Thailands djur och natur, det är en bättre beskrivning tycker jag. För här finns lite av varje...
Det är en familjeägd liten gård där man får en lärorik guidad rundtur för 100thb/barn och 200thb/vuxen. 

Vi fick se och lära oss om växter och frukter. 

Så här växer ananas. En planta ger en ananas, sedan är den förbrukad. Varje ananas tar ca 1 år att odla upp. 

Det här är gul papaya. Den äter man som den är. 

Här är den gröna papayan. Den används bland annat till min favoriträtt Som Tam, papayasallad. 

Drakfrukter växer på kaktusar. Kan ni se frukten? 

Här är den i närbild. 

Här är ett limeträd

Cashewnötter, som egentligen är stenfrukter, växer på träd. Dom växer en och en och varje nöt har en fruktkropp ovanför sig som blir stor som en tennisboll ungefär och den är också ätbar. 

Här är peppar. Just nu är det grönpeppar, men torkar man den blir det svartpeppar. 

Det finns en hel orkidéträdgård 

Vi fick se att svamp går att odla i små påsar med sågspån. 

Naturligtvis finns det en massa mer att se på, men jag fotograferade inte allt. En intressant sak vi fick lära oss var hur ris växer och hur man får ut riskornen ur sina skal. 

Det finns många djur att se på gården också, både sådana som ska vara där och objudna gäster ;). Här är några av de djur vi såg. 

Sköldpaddor. 

Olika fåglar, bland annat en uggla, 

kycklingar som var en dag gamla,

en örn och

en stor, sur och illalåtande kalkon. 

Det fanns kalvar och bufflar. 

Och så såg några olika apor. 

Så finns det naturligtvis fjärilar. När vi kom till fjärilshuset eller hägnet, lämnade guiden oss så vi skulle kunna fotografera. Det här kortet tog Maria, jag fick inget kort, eftersom det helt plötsligt och objudet dök upp en stor svart orm i hägnet. Behöver jag säga att jag var ute därifrån på typ 3 sekunder...
Ägaren frågade hur ormen såg ut, så konstaterade han bara; Black snake no good, eating butterflies. 

Ett ställe väl värt ett besök! 

2. 
Göra egna saronger med vaxbatik. 
Det går till så här:
Man börjar med att skissa sitt mönster på tyget med blyerts. Sedan fyller man i konturerna med flytande vax från en liten behållare med en smal pip. 

Efter det målar man med textilfärg. 
Line gjorde en bild av vår husgecko. 


Alvin gjorde Thailand. 
Här får han hjälp av Sam att måla bakgrunden. 


Färgerna bleks en del när de fixeras och överskottet tvättas bort. 

Man får räkna med att det tar ca 1,5 timme att göra en sarong och så får man hämta den dagen efter, eftersom färgen ska fixeras och sarongen ska tvättas. 
Var gör man då detta? 
Jo, hos konstnären Sam i hans ateljé i Saladan. Man hittar dit så här: åk till T-korset längst ner i Saladan, sväng vänster och följ vägen i kanske 150 meter. Ateljén ligger på höger sida efter restaurang Black pearl och dykfirman Go Dive. Man behöver inte boka tid, utan man kan bara dyka upp. Jag åkte dock dit dagen innan och bokade in oss, eftersom vi inte ville riskera att inte få göra sarongerna. 
Pris: 400thb/sarong. 

3. 
Hyra Stand Up Paddleboard. 
Det finns att hyra på flera ställen. Vi har hyrt hos Lanta Divers på Longbeach mellan ThaimOut och Somewhere else. Dom tar 300thb för en timme. 
Det är både kul och bra träning och tröttnar man på att paddla kan man ju alltid lägga sig och sola på brädan :). 

Det är kanske inget för de allra minsta att göra själva, men man kan ha dom med på brädan. 

4. Ta massage! 
Jag har två favoritställen:
Dreamy spa, om man vill ha en riktig spaupplevelse. Där kostar massagerna ganska mycket mer än på dom vanliga massageställen, men vill man lyxa till det är det verkligen värt det. Det kostar från 395thb för 1timmes thaimassage. Min favorit, balinesisk massage kostar 595thb. Det finns även spapaket med flera olika behandlingar. 
Här är en bild från i februari. 

Mina "vardagsmassager", visst låter det lyxigt med massage till vardags, men jag unnar mig det ganska ofta, tar jag alltid på Don Ya Spa. Det ligger väldigt nära oss och det är billigt och bra. Här får mand om vanligaste typerna av massage, (oljemassage, thaimassage, fotmassage och ryggmassage) för 300thb/timme.

Det ligger på södra delen av Longbeach, ca 50 meter från seven eleven, på samma sida av vägen. 

5. Åka på organiserad utflykt
Jag har gjort allt som den här turen innehåller tidigare, men inte allt på en och  samma gång. Den här gången körde jag alla tre saker på en och samma tur, som ett kinderägg 3 i 1 ;). 
Det jag talar om är kajakpaddling vid Koh Talabeng, besök på Koh BuBu och matning av apor i mangroveträsket. 

Vi bokade vår tur hos Apple travel, som vanligt. Jag vet inte riktigt vad företaget som organiserade själva turen heter, men jag litar till 100% på att jag får en bra upplevelse när jag bokar hos Apple. 

Det som ingick var följande: 
-transfer från vår bostad till mangroveträsket och tillbaka. 
- transport (genom mangroveträsket och på havet) med longtailbåt till Koh Talabeng, till Koh BuBu och tillbaka. 
-kajaktur med guide, flytväst fanns att låna.
-matning av apor
-snacks, dricka, vatten och mat

Här närmar vi oss Koh Talabeng med longtailbåten. 

Vi la till på en gömd liten strand


Där barnen gungade, 

medan guiderna packade av kajakerna.

Jag hade båda barnen med mig, så vi fick en kajak för tre, men det fanns även för en, två och fyra personer( Max tre vuxna tror jag). Våra vänner som var med, två vuxna och två barn, hade en kajak för fyra. 
Här har vi hoppat i vår kajak och det är dags att paddla iväg. 

Line och jag är glada. 

Första stoppet var grottan. 

 Den är så häftig! 

Den här stalaktiten är enorm...

Jämför den med Line :). 

Det är svårt att fånga det mäktiga i grottan på bild, men när man ser barnen klättra, försår man hur stor den är! 

Vi paddlade vidare bland mäktiga berg. 

Och gjorde nästa stopp på ytterligare en liten strand. 

Här kunde man bada och vada ut till klippor. 

Efter badstoppet paddlade vi tillbaka. 
Väl tillbaka fick vi lite läsk och snacks i form av kycklingspett och frukt. 

Sedan åkte vi vidare mot Koh BuBu.
När vi kom i land serverades vi en enkel lunch med ris, kyckling, ägg och grönsaker från restaurangen på BuBu. Sedan hade vi tid för sol, bad och mys i ungefär 1,5timme. 



Barnen hittade små kokosnötter som dom bestämde sig för att öppna. Det gick sådär ;). Kokosnöt-barn 1-0

Line och Ellen plockade några snäckor. Line roade sig med att göra bläckvardnäsa av sina på vägen tillbaka.  :). 

Det sista vi gjorde innan vi kom i land och blev hemtransporterade, var att stanna till vid makakerna som bor i mangroveträsket. Guiderna matade dom med fruktrester. 

Några kom upp i båten. Det var lite läskigt, speciellt när ledarhanen bestämde sig för att komma ombord. Han är alltid riktigt sur och gjorde ett litet utfall mot en av guiderna. 

Hela den här utflykten tog 6,5 timme. Vi blev upphämtade kl 8.30 och var hemma kl 15. 
Den kostar 1300thb för vuxna och 700thb för barn och allt som jag skrivit om ingår! Väl investerade pengar om du frågar mig. 

Hoppas du som är på Lanta eller ska åka hit har fått lite tips på aktiviteter utöver dom vanliga snorkelturerna. Och du som är hemma i Sverige, eller någon annanstans i världen, har förhoppningsvis haft en trevlig stund när du läst. 

Återkommer nog med fler små tips framöver!

Kramkram

2 kommentarer:

  1. Hej! Superkul tips! Vi tog sikte mot Butterfly garden men hamnade inte på den som du berättade om.... ☺️ Vi har ingen moppe utan åker taxi. Vet du vad den heter eller något i närheten vi kan vägleda chauffören med?

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Det är inte alltid så lätt att göra sig förstådd här 😄.
    Nej jag har ingen koll på annat runt omkring. Kanske kan ni försöka förklara vägen för chauffören. Jag har en kort beskrivning i inlägget. Det ligger efter stora vägen på östra sidan av ön, eller visa bilden på skylten som jag har lagt ut.
    Hoppas ni hittar dit!

    SvaraRadera