fredag 8 april 2016

+&-

Hiss eller diss, kanon eller kalkon, plus eller minus??? Det finns många namn på dessa populära listor.
Jag tänkte ge er min lantalista!

Det är nämligen en sån lista man får lov att göra när man ska ta lite större eller svårare beslut. Så innan vi bestämde oss för att stanna kvar här ett år till, funderade jag/vi såklart seriöst på vad som egentligen är bra med livet här och vad som är mindre bra. Några av dessa saker hamnar, tillsammans med några mindre seriösa saker på MIN hiss- och disslista😃. 
Kanske ska be övriga familjen göra varsin lista dom också! 

Utan inbördes ordning har ni den här: 

HISS 
1. Skön livsstil, med mindre stress. 

2. Mycket bra skola för barnen!!! 

3. Vädret... Behöver jag säga något mer? 

4. Många fina upplevelser tillsammans med familjen. 

5. Nya vänner både för oss vuxna och för barnen. 

6. Solnedgångar, kan aldrig få nog av dem. Lika magiskt vackert varje kväll! 

7. Åka moppe. Jag älskar verkligen alla upplevelser och intryck man fån när man åker moppe!

8. Mindre tid till måsten, som städning, tvätt, arbete utanför arbetstid etc., och mer tid till familj, vänner, sig själv och intressen. 

9. Mycket god mat!

10. Personlig utveckling. Vi har alla i familjen utvecklats massor av att leva det här livet.

11. Materiella ting blir mindre viktiga. Det är välmående och relationer som skapar ett rikt liv!


DISS
1. Långt ifrån släktingar och vänner. Det är utan tvekan det sämsta med livet här! 

2. Ormar, är så sjukt rädd för ormar att jag till och med hoppar över en bild... Kanske inte är helt rätt att bo på Thailands ormtätaste ö då 😉. 

3. Sand i sängen (och överallt). Alla som känner mig vet att jag har väldigt svårt för sand, så det här är terapi för mig. 

4. Vädret; regnoväder och väldigt varmt 😉

5. Pengar, det ständiga orosmomentet... Vi har så att vi klarar oss, men det räcker inte till något sparande till barnen eller till pension. Men det är ingen stor sak, vi lever i nuet och efter devisen att allt ordnar sig. Så det ska väl ordna sig det också! 

Resultat:11-5
Slutsats: valet var ganska lätt!😃

Kramkram 

8 kommentarer:

  1. Jag lägger ormar och sand på min hisslista. Men vill ha med saknaden efter Ica maxi på min diss lista. Och tror nästan moppen kommer först, älskar min moppe❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ica maxi kvalar nästan in på listan. Men jag kan lova att Lanta Mart kommer inte att ta sig in på någon "sakna lista" när jag kommer hem ;).
      Jag älskar också min moppe, men jag vet inte om den kommer först, jag hade ju ingen ordning på min lista.

      Radera
  2. Hej!
    Älskar oxå lanta men...har precis som du ormfobi. Undrar så hur det gick för dina vänner som hade den jättestora ormen på besök. Kunde orm jägaren fånga den?
    Ha det fortsatt gott! Det är så kul att läsa om er vistelse där!
    Häls Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen :)!
      Nej, vad jag vet, så ringlar ormen fri fortfarande. Våra vänner har dock lämnat ön för den här säsongen, för ett par veckor sedan, så jag är inte helt uppdaterad om läget.

      Radera
  3. Har en ny hiss... Thailändska traditioner är mycket roligare än svenska. Songkran och loi kratong slår påsk och jul😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det blir med på nästa lista.
      Songkran är så sjukt kul 👍🏼
      Kramar

      Radera
  4. Hej hopp !
    Saknar dina inlägg ... Va gör ni :-) här är kallt ömsom sol - hagel - snö - regn INGEN värme alls - tråkigt . Älskar dina värmande bilder & livstil , hade värmt lite så här en KALL söndag . ( Bakis sönda' ) ... Va en trevlig fest på Lindehov igår kväll . Hela Linde va där som en enda stor familj , kul , bra artister . Ha det nu riktigt bra , njut & välkomna snart hem till Sverige - de är underbart det oxå / speciellt om sommaren . KRAMs & sköt om er från Anneli Björk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan
      Vad kul det låter med fest på Lindehov.
      Vad fin du är som saknar oss. Jag har bara haft en liten paus från bloggandet, men nu är jag tillbaka. Vi har galet varmt här nu, längtar faktiskt efter lite kyla ;).
      Vi kommer hem om en månad nu. Kanske ses vi i Linde i sommar.
      Många kramar

      Radera