tisdag 8 mars 2016

kategoriserat

Vissa dagar och veckor händer det inte så mycket, så då har jag inte just nåt att berätta. Andra händer det så mycket att jag blir halvt apatisk och inte berättar något alls... 
Den här veckan har varit en sån vecka. En massa saker, både positiva och negativa, som jag egentligen velat skriva och berätta om men som inte blivit av. Nu har det gått så lång tid, så nu minns jag dom knappt. Men jag kollar igenom fotona i mobilen och gör en kort sammanfattning utifrån dom, det brukar funka :). 
Det blir två kategorier av inlägg.
-Roligt och mysigt
-Tråkigt och läskigt

Börjar med det roliga och mysiga! 
-Sista middagen tillsammans med Pappa och Stisse avnjöts på Lazy days. Mysigt och gott. 



Vet inte vad Line fick i sin mat, för hon transformerades till en ninja. 



-Förra veckan hade vi vår traditionella insamlingsdag för organisationer Children of the Forrest. Det är en organisation som tar hand om papperslösa barn i norra Thailand och som Sanuk har stöttat i många år.
Våra elever ordnar en massa aktiviteter som kostar en slant, plus att vi anordnar ett stort lotteri och på så sätt samlar vi in en massa pengar. 
Det blev rekord även i år med drygt 76000thb! 
Min klass hade två stationer, en där man skulle gissa smaker. 



Och en med klassiska lekar. Här är Tyra och Alvin vid klädnypsplockningen. 



Några av de yngre eleverna hade hand om den populära levande enarmade banditen. 



Det fanns en massa gott fika att köpa. Line hade bakat två kladdkakor. Hon är väldigt duktig på att baka och fixar lätt kladdkaka själv. 
Förutom det var hon med i spa-gruppen och motivmålade naglar. 



En autentisk fiskdamm med sand från stranden fanns så klart också. 



- Jag bjöd på fika på jobbet i fredags, dels för att vi lite royalistiskt firade den nye prinsens ankomst, men också för att det var vi väl värda efter den lyckade insamlingen till Children of the Forrest.



-Valparna har lärt sig gå nu, vilket resulterade i att den blåklädda lilla krabaten gick iväg och sov för sig själv. Dom är fantastiskt söta! 



-Söndagsmys med Vasaloppet...



...efter en morgon med promenad på stranden och...



...en rejäl genomkörare på gymmets stökiga och skitiga bakgård. 



-Bokat boende till Peter, Maria, Oskar och Ellen, som kommer hit om två veckor. Som vi längtar! ❤️



Och så till det tråkiga och läskiga. Passar på att varna för vissa bilder!!! Jag törs inte själv se bilderna, så jag får ta till det gamla knepet att kisa när jag lägger till dom. 

-Våra vänner, som bor några kilometer härifrån, hade besök förra veckan. Kul tänker ni. Men när besökaren är en över 4 meter lång kungskobra som jagar och äter upp en stor varan på altanen, så är det inte så kul längre... Alltså förstå skräcken!!! Jag törs inte ens tänka på det. Men Johan, som är fotograf hade sinnesnärvaro att ta fram  kameran och fotografera. VARNING! Nu kommer bilderna. 





Foto: Johan Almblad

Jag kan tillägga att den kom tillbaka även dagen efter med en till kobra kompis. Så nu har ormjägare gillrat fällor. Hoppas dom fångar in bestarna snabbt. 

- Vi vinkade av pappa och Stisse i torsdags, efter en månad här hos oss. Trist! Hade liksom blivit van att ha dom tre hus bort. 
Lite spännande blev det när inte chauffören dök upp på morgonen. Men som tur var hade vi bokat transfern med Apple travel och dom fixar ALLTID allt. Så det blev tuktuk, inte hela vägen till Krabi så klart, men till den väntande speedboaten. Sedan biltransfer från piren till flygplatsen. 
Kan varmt rekommendera Apple travel Lanta, när det gäller alla former av transporter och utflykter. Ni hittar dom på Facebook och kommer lättast i kontakt med dom via messenger. 

- Magsjukan har varit här på besök. Inte lika skrämmande dom kobran, men nästan. Tur i oturen var det bara 1/4 av oss som drabbades den här gången. Trots att personen vid tangentbordet blev nerkräkt...




-Tråkiga sjukdomsbesked från Sverige. Aldrig kul att vara så långt borta när någon av ens nära och kära drabbas av en allvarlig sjukdom. Trots allvaret, går allt åt rätt håll i alla fall och det är ju skönt. 

-FÖRSÄKRINGSKASSAN... Det räcker nästan med det ordet för att jag ska känna att jag blir förbannad. 
Det går bra att ge bidrag för det mesta och till de flesta i Sverige, men inte till någon som alltid gjort rätt för sig och jobbat och betalat skatt sedan 15 års ålder. 
Deras bestämmelser är så sjuka att jag inte ens orkar skriva om dom. 
Kontentan är i alla fall att vi inte under förra säsongen vi var här, när David jobbade mot Sverige och betalade skatt i Sverige, inte hade rätt till varken barnbidrag eller att ta ut den sista sparade föräldrapenningen vi hade. Att vi dessutom var hemma i Sverige i 2,5 månad över sommaren och jobbade och betalade skatt båda två, spelar inte heller någon roll. Ett återbetalningskrav på många tusenlappar damp ner här om dagen! 
Tycker det är förskräckligt att man som svensk medborgare och skattebetalare inte ska ha rätt till barnbidrag och sin sparade föräldrapenning, när så många människor som aldrig lyfter ett finger för att bidra ekonomiskt till välfärden ska kunna plocka ut hur mycket bidrag som helst. Men det är tydligen så att skattelagen och socialförsäkringslagen är två helt skilda lagar som inte på något sätt samverkar. 
Med det sätter jag punkt för den diskussionen och gör samtidigt några yogaandningsövningar för att lugna ner mig!  

Ha det bra hörni! 
Nu ska jag somna till mästarnas mästare.
Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar