söndag 22 november 2015

umgänge

Livet fortsätter att le mot oss här på Lanta, till synes ovetandes om vad som händer i övriga världen. 
Lika skönt som jag tycker det är att vara just här just nu, lika orolig och förfärad blir jag över allt som händer hemma. 

Här kommer lite bilder och några korta nedslag från det här livet! 

Alvin har varit hos Pek på marknaden i Saladan och köpt nya poijor.  

David hade fina underkläder med sig till mig när han kom från Bangkok. 
H&M känns riktigt lyxigt här! 

Vi har varit på födelsedagskalas hos vår vän Johan. Vi blev bjudna på en riktigt god prinsesstårta. Den här gången var det inte jag som hade bakat, utan det var Anna på Lanta Workout som hade gjort den här fina tårtan. 
En kul kombination av sysslor för övrigt, bedriva träningsverksamhet och baka tårtor :). 

Ett oväder drog förbi. 

Mycket vatten blev det...

Vi har vinkat av mamma för den här gången. 

En skypedate med barnens fina lilla kusin Sixten. Ja, vi pratade även med Martin och Karin, men Sixten var viktigast . Vi längtar och väntar på att dom ska komma hit. 

Jag och barnen åkte till Krabi här om dagen. Det var dax att göra en Visa extension och det måste man göra på immigration. 
Vi roade oss med att äta kanelbullar i bilen. 

Tog ett stopp på KFC för lunch. 

Det här är inte våra pass, utan några vänners. Jag lyckades nämligen få köpa reentry till dem på immigration, inte illa. Det mesta som behöver göras rörande visum och vistelsetid måste man nämligen göra personligen. Men det här lyckades jag alltså få till. Det kostade 100thb extra per pass, men vad gör väl det när det funkade. 
Vår förlängning av visumet gick också bra, så nu kan vi stanna ett år till :). 

Line, jag och Inger har varit på marknaden i Saladan och shoppat. 
Här köper Line en friterad potatisskruv.

Och Inger hittade till mojitoståndet! 

Jag var på middag med ett gäng tjejer i torsdags. Vi käkade på Red Snapper. En glad överraskning. Tänk att jag/vi hittar nya restaurangpärlor hela tiden på den här lilla ön. Det är fantastiskt! Här är lite av det jag och Sahra käkade, fräscht och gott! 

I fredags hade jag bjudit hit några vänner på middag. Jag satte igång att laga matdirekt när jag kom från jobbet. En halvtimma innan dom kom var det fortfarande kaos i köket.
Hej Line :)! 

Men tillslut, med lite hjälp av gästerna, kunde vi slå oss ner och dricka lite bubbel! 

Här är gänget. Och personen vars fingrar ni såg i ett tidigare inlägg visar nu sin bakdel ;). 

Caroline H tog på sig jobbet att vara vinservitris under kvällen. 

Jag hade bakat baguetter och gjort tzatsiki och tomatsalsa till förrätt. 
Varmrätten var hemgjorda gnocchi med en sås gjord av bland annat spenat, fetaost och cashewnötter. Jag är inte så bra på vegetariskt, men det här blev riktigt gott. 

Till efterrätt fick vi en maffig och god chokladkaka som Carolines man Johan hade bakat. Tack för det! 

Det blev en fantastiskt trevlig kväll. Som jag hoppas går i repris snart! 

En sak som verkligen skiljer livet här från livet hemma och som jag värdesätter mycket, är att man umgås mycket mer med vänner. Bara sista veckan har vi som ni sett, förutom alla trevliga och spontana möten, varit på födelsedagskalas och jag har haft två umgängeskvällar med olika tjejgäng. Det som gör umgänget så enkelt här, är att alla har så mycket mer tid än vad man har hemma i Sverige. Det betyder att man inte behöver planera en fika, en lunch, ett gemensamt träningspass, en promenad, en umgängeskväll eller en middag flera veckor eller kanske månader i förväg, för att almanackan är fulltecknad. Oftast bestämmer man samma dag att man ska göra något tillsammans exempelvis käka middag på kvällen. Den typen av umgänge underlättas ju i och för sig också av att nästan alla går ut och käkar middag varje kväll och det är ganska lätt att bestämma en gemensam restaurang. Men i alla fall, man tar till vara på möjligheterna på ett helt annat sätt! 
När jag kommer hem till Sverige igen ska jag bli mycket duktigare på att umgås. Att umgås med goda vänner är ju bland det bästa, roligaste och mest energigivande man kan göra! 
Saknar alla er "gamla" vänner där hemma❤️.

Kramkram

2 kommentarer:

  1. Tack för en SÅ trevlig kväll. Jag planerar nästa i huvudet. :)

    SvaraRadera
  2. Och vi saknar er här hemma <3 Håller med om att vi borde umgås mer med våra vänner, har haft en riktigt toppen helg med goda vänners sällskap hela helgen och det berikar massor :)

    SvaraRadera