fredag 13 november 2015

choklad

Sista veckan har fokus legat på choklad och munkar istället för träning :). 

Choklad 1
I måndags kom Lasse och Inger hit.
 Dom hade med sig en massa godsaker. Bland annat marabou, polly och en massa lösgodis. Jag som har försökt undvika godis åkte dit rejält och drog i mig en halv påse Polly på en gång. Jag älskar verkligen polly! 

Hoppas ni ser den lilla ansjovisburken. Den blev jag väldigt glad över, eftersom ansjovis =Jansson. Den hamnar alltså i min julhög, tillsammans med skinkan jag fick av mamma och pepparkakskryddan jag fick av Caroline och Johan. 

Choklad 2
Tårtan jag bakade till David på fars dag garnerades med riven marabou. När David får välja blir det ingen choklad i tårtan, det ska vara som när han var liten, ljus tårtbotten med mosad banan och grädde i båda lagren. 

Hemma brukar jag köpa bottnar, men här får man glatt baka. 
Hittade ett bra recept, som gav en luftig botten. Fick dock inte tag på potatismjöl, men jag bytte ut det mot majsmjöl och det gick finfint. 
När jag hade bakat färdigt  tårtbottnen skulle vi åka till stranden, problemet var bara att bottnen skulle svalna i formen. Sockerkaka stående i köket=myrinvasion! Men jag löste det...

Och jag kan meddela att de thailändska myrorna kan inte simma, så det funkade :). 

Choklad 3
Vi avslutade farsdagsfirandet med en vuxenmiddag tillsammans med Sahra och Jonas på Yang på Klong Nin.
En restaurang som jag verkligen kan rekommendera, mysig atmosfär, trevlig personal och verkligt vällagad mat! 
Jag åt tonfisk, 

David åt en entrecote 

Och så hade vi en massa goda tillbehör, bland annat fetaostsallad, gnocchi och tzatsiki. 

Och självklart avslutade jag middagen med choklad i form av en chokladfondant! 

Choklad 4 
Den största chokladorgien av dem alla!!!!
I torsdags körde jag en favorit i repris d.v.s en kurs i pralintillverkning hos Johan på enskedechokladhantverk. 
Den här gången hade jag sällskap av sju härliga vänner, nämligen Amelia, Marie, Johanna, Caroline, mamma och Sahra. 
Vi fick en liten teorigenomgång, sedan satte vi igång att göra fyllningar, temperera choklad, gjuta skal, fylla och gjuta lock. Låter inte så svårt va? 
Det är faktiskt inte så svårt och det blir galet gott! Och ser hur proffsigt ut som helst. 
Och det bästa av allt är att man får äta hur mycket choklad man vill under hela tiden, vilket är ungefär fyra timmar. 

Sahra gör sin pistage fyllning. 

Marie fixar en mörkchoklad- och ingefärsganache

Amelia fyller sin fantastiskt goda jordnötssmörsfyllning i en spritspåse. 

Alla fyllningar, från vänster:
Vit mango och chilli ganache (mamma), vit lakrits och limeganache (Caroline), saltkola (Johanna), jordnötssmörsganache (Amelia), 
pistage ganache med en touch av kokos(Sahra), 
ljus saltkakrits ganache (jag) och sist mörk ingefärsganache (Marie) 

Johanna putsar formarna 

Mamma och Caroline tempererar choklad

Amelia gör chokladregn när hon gjuter sina skal

Johanna också 

Vissa kladdade mer än andra när dom gjorde sina skal. Det måste vara ett drag hos förskollärare att kladda ;). 

Jag fyller mina skal

Mamma också

Efter att vi gjutit lock och låtit pralinerna svalna var dom klara att slås ur formen! 

All choklad och alla fyllningar som blev över geggade vi ihop till ett bräck. Ser mindre aptitligt ut...

Men med lite kokos så blir det bra! 

Och jag kan lova att det smakar lika bra som pralinerna även om det inte är så snyggt! 

Så här proffsiga blev våra praliner! (Tack för lånet av den fina bilden Marie) 

 Jag tycker vi var grymma, men så hade vi en fantastisk lärare också. Tack Johan! Vill ni komma i kontakt med Johan och kanske gå en kurs, eller bara älskar choklad och är lite nyfikna, så finns han på Facebook och på insta under namnet Enskedechokladhantverk. Halva året bor han i Sverige och halva på Lanta, så bor man inte på Lanta får man passa på under vår, sommar och tidig höst. 

Munkarna då...
Dom gick inte att äta som tur var ;), med tanke på hur mycket choklad jag ätit!

Vi fick besök av hela fem munkar på skolan i torsdags. Ju fler munkar, desto bättre. Dom höll en ceremoni där dom välsignade både oss och skolan. 

Line lämnar ris till munkarna. 

En liten film där munkarna välsignar oss genom att skvätta välsignat vatten på oss. 
https://m.youtube.com/watch?v=vA-GsQkZZHY&feature=share

Och så till sist en fantastisk glädjespridare i form av denna dam som lagar och säljer mat utanför 7-eleven på Longbeach. Förutom att laga underbart god Som tam, greenmango salad och grillad kyckling är hon så himla härlig. Hon fnissar, skrattar och pratar, både med sig själv och kunderna när hon lagar maten. 
Jag har handlat lunch av henne några gånger och jag blir lika glad varje gång. Tänk om alla människor kunde sprida sådan genuin glädje till sina medmänniskor! 

Kramkram

2 kommentarer:

  1. Spännande se

    Ang ringen du köpte kan du få den som tack för hjälp. Du undrade om barnstorlekar. De finns i 3 storlekar i kartongen så se efter om det finns små kvar.

    Martina

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du!
    Jag kollar storlekar imorgon.

    SvaraRadera