måndag 20 juli 2015

godmorgon

God morgon bloggen!
Nu är det dag att vakna igen.
Som ni märkt har jag tagit en bloggpaus. Senast jag skrev var 25 maj och mycket har hänt sedan dess. Förberedelserna för nästa läsår på Koh Lanta har pågått länge, men nu börjar det vara hög tid att lägga de sista viktiga pusselbitarna på plats.

Jag har passat på att döpa om bloggen till DALVINGA - tillbaka på Koh Lanta. Även om vi åket dit för ett läsår till, så kändes in ett läsår på Koh Lanta rätt, när det är läsår två. Har även lagt upp lite nya startbilder. För er som följt bloggen under det läsår som gått, kanske bilderna inte är helt nya. Ni har säkert sett dem tidigare.

För er som är nyfikna vad som hänt sedan sist, så kommer här en kort resumé...

Jag och de här fantastiska vännerna och pedagogerna fixade en härlig skolavslutning på Sanuk. Tyvärr kommer ingen av dem tillbaka nästa läsår.
Vi blandade svenska traditioner och smaker i form av "den blomstertid nu kommer" och kanelbullar med sanukaktiviterer som poijshow och poolparty.








Efter skolavslutningen var det dags att packa ihop och dra tillbaka till Sverige. Det kändes som jag skrivit tidigare riktigt bra att åka tillbaka. Jag kände mig färdig på Lanta för den här gången och såg fram emot att komma tillbaka till härliga Sverige och alla släktingar och vänner. Jag tror inte, eller jag vet, att jag inte hade haft samma härliga känsla om jag inte vetat att vi skulle tillbaka.

För att komma lite billigare undan med flygresan hem valde vi att flyga med Norwegian. Jag har läst många skräckexempel på resenärer som inte varit nöjda med bolaget, så lite funderingar på hur det skulle fungera hade jag allt. Men det gick toppen! Planet var i tid, servicen var bra och maten smakade som bra flygplansmat gör. Enda nackdelen för oss som kom från Krabi, var att vi inte kunde flyga direkt till rätt flygplats på rätt dag. Norwegianplanet går så tidigt att vi inte kunde ta oss från Lanta till Krabi flygplats på morgonen, så vi var tvungna att övernatta i Bangkok.
Så vill man åka billigt och snabbt till eller från Bangkok, kan jag rekommendera Norwegian.

Väl hemma så bodde vi ett par dagar i Lindesberg innan vi flyttade till vår husvagn i Västerås. Jag kan ibland känna att jag skulle vilja vara mer i Lindesberg, inte för att jag inte trivs i husvagnen, tvärt om, men Lindesberg är ju hemma. Bara att få gå sina vanliga promenader och handla på sin vanliga affär är liksom hemma, plus att de flesta av våra och barnens kompisar bor i Lindesberg.

Vi har fixat till lite i förtältet, för att få plats med alla saker och få det lite mer hemtrevligt. Jag är riktigt nöjd med resultatet.



Det är väldigt praktiskt att bo på campingen, eftersom jag sommarjobbar här hela sommaren. Jag har ingen semester, utan passar på att fylla på reskassan lite tills vi ska åka i augusti. Jag har aldrig tidigare jobbat med liknande saker, så jag var lite nervös innan för att jag inte riktigt skulle klara av att laga mat i restaurangen, men det går toppen. Jag steker hamburgare, schnitzel och gör sallader på löpande band :). Alltid kul att lära sig något nytt. 
Receptionen och affären var jag aldrig nervös för att jag inte skulle fixa. Vissa arbetsuppgifter är väl mindre roliga än andra, som prismärkning av varor i butiken. det enda som är bra med det är alla minnen det väcker från när jag var liten. Prislappar, det var länge sedan de hade det i stora matvarubutiker. Minns dessutom att jag någon gång fick hjälpa till att prismärka varor i en lite kvartersbutik där en bekant till pappa och Stisse jobbade och jäklar vad stor och duktig jag kände mig då. 

Vad har jag passat på att njutit av hittills? Mest en massa goda saker som jag saknat. Här kommer några favoriter. 

Härliga smultron. 

Jordgubbstårta.

 Nyplockade blåbär.

Hemgjord flädersaft.

 Sushi, inte så svenskt kanske, men något jag verkligen längtat efter.
 

Solen skulle jag gärna ha njutit mer av, men jag har passat på de korta stunder tillfälle getts. Kan lova att vi har frusit mycket sedan vi kom hem. Första veckorna var hemska, men nu är vi återanpassade till svenskt klimat igen.
Den härligt klara svenska luften har dock varit extremt njutningsfull. Det känns som att man bara kan andas man behöver inte "tugga i sig luften", vilket det känns som i Thailand när det är som varnast och luftfuktigheten är som högst.

Barnen har njutit av svalkande bad, men jag har inte riktigt vågat mig i ännu. Får se om jag kommer i det svenska vattnet något i sommar. 19 grader lockar inte riktigt. Dessa bilder är tagna precis när vi kom hem och då var det 14! Inget för mig!


Bananer har jag INTE njutit av. Köpte en klase när vi kom hem, men de smakade ingenting. Har försökt mig på ekologiska efter det, de var något bättre. Men bananätandet får nog vänta en månad.

Två saker till får var med i det här inlägget...
Jag har hunnit träffa mitt arbetslag från Stadsskogsskolan på middag hemma hos Maud. Det var hur trevligt som helst. När jag träffade dem insåg jag att jag saknar dem massor, även om arbetskamraterna på Sanuk är toppen.

Knutte ska få lite plats också. Det är den här lilla krabaten.
Han bor hos oss i sommar. Hans egentliga matte är Hanna, men hon har lånat ut honom till oss, vilket vi är glada för. Speciellt Line som är galen i djur.

Okej, det var allt för nu.
Avslutar med ett litet tips till er som inte läser NA. Idag publicerades ett fint, litet reportage om oss.
Kolla in på  http://na.se/nyheter/lindesberg/1.3071985-de-aker-tillbaka-for-ett-ar-till-i-thailand

Nästa inlägg kommer att handla om förberedelser och åter förberedelser för avresan den 23 augusti.

Kramkram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar